sobota 9. října 1999

Soukupův INVEX 99

baltazar.gif - 1,19 K
Pro mnoho počítačových lidí je veletrh Invex vlastně událostí roku. Navštěvují ho pochopitelně i ti, co mají ve školství na starosti technologie, učitelé informatiky často i se svými žáky. V minulosti byla tato akce v povědomí české učitelské veřejnosti též spojena
s konferencemi Microsoftu zaměřenými na popularizaci jeho školské politiky a doprovodnou výstavou COME IN FUTURE.
Letošní ročník patřil v oboru vzdělávacích technologií jednoznačně panu Soukupovi a jeho Batazarovi s Baltíkem. Využil poslední páteční den Invexu ke slavnostnímu vyhlášení soutěže v programování pomocí těchto nástrojů, která se konala již po šesté. Její úroveň a význam se stále zvyšuje, stejně jako využívání těchto produktů v našich školách. Myslím, že zaplněná Rotunda Brněnského výstaviště, přítomnost mnoha známých osobností v porotě i televize a hostů ze slovenského ministerstva školství (projekt Infovek) a nakonec i nepřítomnost nikoho z našich ministerských úředníků, to vše hovoří samo za sebe.

Pana Soukupa sleduji již od té doby, co se po „revoluci“ vrátil z ciziny domů do Uherského Hradiště. Musím přiznat, že jsem zpočátku neměl úplně jasno, jaký je rozdíl mezi ním a třeba panem Koženým. Oba jsou jaksi typickými produkty výchovy v podmínkách západní tržní společnosti. Vyznačují se obrovskou energií, cílevědomostí a ochotou za splnění svých cílů bojovat. Dnes už vím, v čem se zásadním způsobem odlišují. Zatímco pan Kožený nikdy neváhal použít k boji i nečestných praktik na samé hranici zákona a možná i za ní, pan Soukup vždy bojoval zcela čestně. Každého, kdo mu přišel do ruky, přesvědčoval tím, že ho posadil k počítači, ukázal mu, co Baltazar a Baltík dovedou a hned ho nechal si je vyzkoušet. Neúnavně jezdil na každou školskou akci po celé republice, školám půjčoval své produkty na vyzkoušení s tím, že zaplatit mohou později. Ceny, které stanovil byly i pro naše poměry celkem přijatelné.

Ne snad, že by vůbec nebylo co mu vytknout. Od počátku mi vadí to, že se Baltík, který byl zjevně inspirován Papertovým Logem, od tohoto jazyka přeci jen odlišuje. Logo je přitom zcela volně k dispozici a na celém světě s ním pracuje obrovské množství dětí. Na Slovensku byla dokonce vyvinuta ještě před rozpadem našeho společného státu za peníze projektu Comenius velmi kvalitní kompatibilní verze Loga pro Windows. Nevím, proč se tak nepatrně v našich školách rozšířila, když byla zadarmo. Pan Soukup dosud s přechodem svých produktů pod Windows dost zápasí.

Nicméně musíme vzít na vědomí fakt, že v Baltazarovi dnes programuje značné množství našich dětí. A programují opravdu moc dobře. Přesvědčit se o tom může každý, neboť výsledky jejich práce jsou volně k dispozici na serveru firmy SGP Systems http://www.sgp.cz/. Jistě tam najdete i výsledkovou listinu soutěže, jména porotců i mnoho dalších informací.

Pan Soukup má do budoucna mnoho dalších plánů. Jak jinak! Svůj projekt nazývá SMIT – Samovzdělávání Mládeže v Informačních Technologiích. Značnou roli v něm hraje Internet. Podaří-li se mu vybudovat takové prostředí, v němž budou děti samy mezi sebou komunikovat s cílem vzájemně si pomáhat nebo budou-li dokonce na Internetu tvořit společné aplikace a zapojí-li se do těchto aktivit i děti ze Slovenska, či snad dokonce i z jiných zemí (viz např. má zpráva o MUVE http://it.pedf.cuni.cz/~bobr/MUVE/), pak „klobouk dolů“.

Sám za sebe mohu prohlásit, že mu přeji, aby se mu to povedlo.





Ing. Bořivoj Brdička
bobr@mbox.cesnet.cz
http://it.pedf.cuni.cz/~bobr/
oddělení informační výchovy
UK Praha PedF KTchV
http://it.pedf.cuni.cz/

=====================================================================
Vzhledem k tomu, že můj text není věcně zcela bez chyby, věnujte, prosím, pozornost též reakci pana Soukupa.

From: Bohumir Soukup 
To: "'Borivoj Brdicka'" 
Subject: RE: Aktualita - Soukupuv INVEX 99
Date: Sun, 10 Oct 1999 02:38:16 +0200

Mily pane Brdicko,

byl jsem velice potesen a pocten Vasi pritomnosti na finale Baltazar '99
a taktez Vasim clankem do konferenci ZS a Baltazar.

Z Vaseho clanku jsem vsak s prekvapenim zjistil, ze Vam nejsou znamy 
nektere dulezite skutecnosti, a tak bych to rad napravil a verim, ze tak 
ucinite i Vy.

1. Nikdy jsem nezil ani nestudoval a ani se nepobyval dlouhodobe v 
zahranici. Vystudoval jsem SPS v Liberci a VUT v Brne. Po skole jsem byl 
10 let zamestnan jako programator celkem ve dvou statnich podnicich (5 + 
5 let). V roce 1988 jsem zacal podnikat jako zivnostnik se software. Na 
podzim roku 1989 jsem na 3 mesice odjel do Kanady podepsat 
distributorskou smlouvu. V breznu 1990 jsem se vratil. V dubnu jsem 
ukoncil zamestnani a od te doby se venuji plne pouze SGP.
Tedy do zahranici jsem jezdil jednou dvakrat za rok, a to pouze 
predvadet sve vysledky (nejprve ve sportu - byl jsem reprezentantem ve 
sjezdovem lyzovani, a pozdeji vysledky sve prace - SGP).
Prestoze VSICHNI mi kolegove sportovci postupne zustali v zahranici, ja 
jsem stale veril, ze poctivou praci a dobrymi napady se da uzivit i u 
nas. A i kdyz to bylo velice tezke, darilo se mi legalne podnikat jiz i 
v socialistickem Ceskoslovensku. Pravda musel jsem iniciovat zmenu 
nekterych zakonu (napr. Autorsky zakon),  ale o tom jiz byla popsana 
spousta papiru.

2. Baltik (Baltazar) neni a nebyl inspirovan Logem, to jsem ani neznal. 
Uz sama filosofie a zamereni obou systemu je zcela odlisne. Zatimco 
zelva umi jedinou vec, a to zanechat za sebou stopu (novejsi verze pak 
umely zelvu prekabatit), Baltazar je postavicka z realneho sveta a tedy 
vse co dělá, dělá PRED SEBOU, tak jako clovek nebo stroj.
Pokud jsem byl necim inspirovan, tak to by to byl spise Karel, ale ten 
take dela vsechno pod sebou. 
Baltazar a Baltik jsou opravdu prvni systemy, kde se da ucit skutecne 
prakticke programovani, protoze nejvetsi potize programatorum vzdy 
delalo a dela zpracovani prvniho a posledniho zaznamu. A to se prave 
nauci s Baltazarem (Baltikem). Kdyz totiz Baltazar stoji u zdi a chce na 
tomto miste vycarovat nejaky predmet, musi nejprve ustoupit a pak na 
uvolnene misto muze neco vycarovat. Karel ani zelva toto udelat nemusi.

3. Logo neni zdarma, pouze nektere verze se siri zdarma. Dobre Logo 
(Microworlds apod.) stoji i nekolik set dolaru (pro jednu ucebnu).

4. Nejdulezitejsi!
Vubec nezapasime s prechodem nasich produktu pod Windows. Doporucuji Vam 
stahnout si a peclive prostudovat naseho 32 bitoveho multimedialniho 
Baltika 3.0 pro Windows 9x/NT/2000.
Timto Baltikem 3.0 byl loni v lete nadsen i profesor Seymour Papert, 
ktereho jsem navstivil v USA. Dokonce projevil zajem o spolupraci se 
mnou.

5. To je vsechno z pripominek. Budu rad, kdyz svuj prispevek poopravite 
v tomto duchu.

Vazeny pane Brdicko, jeste jednou dekuji za projevenou podporu a znovu 
Vam opakuji sve prani, ze bych byl rad kdybyste se mnou spolupracoval na 
projektu SMIT.

S uctou
Bohumir Soukup

Žádné komentáře:

Okomentovat